ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

 

قاب فولادي سبک نوعي سيستم سازه است که در آن از فولاد سرد نورد شده ی گالوانيزه در ساخت سازه استفاده مي‌شود. اين سيستم همچنين به عنوان سازه‌هاي فولادي سبک، ساخت و ساز LSF يا Lightweight Steel Framing يا سازهی فولاد گالوانيزه شناخته مي‌شود. اين نوع سازه‌ها به علت سبک بودن و قابليت اجراي ديوار خشک، گزینه ی مناسبی براي مناطق زلزله خيز هستند.

ساختمانهاي قاب فولادي سبک Lightweight Steel Framing موسوم به (LSF)، به صورت خشک و به روش توليد صنعتي اجرا مي‌شوند. قاب‌هاي فولادي سبک (LSF) که به وسيله نورد سرد تهيه مي‌شود، يکي از انواع سيستم‌هاي ساختماني مدرن مي‌باشد که به وسيله اين روش مي‌توان ساختمان‌هايي را به صورت طبقات محدود (معمولاً تا 5 طبقه) را اجرا کرد.

ساخت دیوار و سقف

یکی دیگر از مراحل ساخت و اجرای سازه lsf، ساخت دیوار و سقف است. همانطور که متذکر شدیم برای ثابت نگه‌ داشتن و فیکس کردن جای دیوارها، از انکر بولت استفاده می ‌شود. این انکرها را در فاصله مشخص از هم و داخل فونداسیون قرار می ‌دهند. دیوارها در این سازه، برای تحمل بارهای ثقلی و جانبی ساخته می ‌شوند.

دیوارهایی که به آنها باربر گفته می ‌شود نیز در محل ‌هایی که از قبل مشخص شده، قرار داده می شوند. در سازه lsf برای اینکه سازه از اطراف بتواند بارهای وارده را به خوبی تحمل کند، دیوارهای باربر ساخته می ‌شوند. دیوارهای غیر باربر نیز که معمولا تاثیر خاصی بر روی مقاومت سازه ندارند، بعد از نصب اسکلت در جای خود قرار داده می ‌شوند.

اجرای سقف نیز یکی از مراحل اجرای سازه lsf است که به روش‌ های متفاوتی این کار انجام می ‌شود. یکی از متداول‌ ترین روش ‌هایی که برای اجرای سقف به کار برده می ‌شود، سیستم تیر ریزی مسطح و خرپای سقفی است. پوشاندن سقف نیز یا به صورت بتن درجا و یا به صورت خشک صورت می گیرد.

ساخت فوری ال اس اف

در نظر گرفتن پوشش داخلی و خارجی

از دیگر مراحل اجرای سازه lsf، در نظر گرفتن پوشش ‌های داخلی و خارجی برای سازه است. برای این نوع پوشش نیز یا از مصالح مدرن استفاده می ‌شود و یا مصالح سنتی را به کار می ‌گیرند. معمولا اجرای پوشش‌ های خارجی به صورت خشک یا به صورت ملات و تر انجام می ‌شود.

جهت پوشاندن سطوح داخلی نیز از روش ‌های متفاوتی استفاده می ‌شود که شامل دیوارپوش، رنگ، کاغذ دیواری، گچ و یا کاشی هستند. برای پوشاندن کف نیز می‌ توان از پارکت یا موکت استفاده کرد. در اجرای پوشش ‌های داخلی باید به عایق ‌کاری نیز توجه داشت. معمولا عایق کاری به کمک ورق ‌های پلی استایرن که ضخامت 5 سانتی ‌متری دارند، انجام می ‌گیرد.

درب و پنجره‌ ها

از دیگر مراحل اجرای سازه lsf، ساخت درب و پنجره ‌هاست. امروزه در ساختمان ‌سازی، درب و پنجره‌ هایی با کیفیت که با نوین‌ ترین مصالح ساخته شده ‌اند مورد  استفاده قرار می ‌گیرند. از جمله این متریال ‌ها می‌ توان به آلومینیوم و پی ‌وی ‌سی اشاره کرد.

تاسیسات مکانیکی و برقی

از جمله تاسیسات مکانیکی و برقی که در سازه lsf به کار برده می ‌شود، لوله ‌کشی و  تهویه است. برای لوله ‌کشی از لوله ‌های سوپر پایپ و یا لوله‌ های پی ‌وی ‌سی استفاده شده و اجرای تهویه نیز با توجه به نظر و سلیقه کارفرما صورت می ‌پذیرد.

تاسیسات برقی نیز شامل مواردی همچون سیم‌کشی، نصب پریز و کلیدهای برق، خطوط مربوط به تلفن و یا تابلوهای برق هستند. در سازه lsf فضاهایی که بین دیوارها وجود دارد، خالی است و به همین دلیل نصب و اجرای تاسیسات به راحتی صورت می‌ گیرد.

جدول مقایسه سازه Lsf و سازه اسکلت فولادی و بتنی

به طور کلی هزینه ساخت سازه LSF، در مقایسه با سازه اسکلت فولادی کمتر است. این امر به دلیل استفاده از مصالح سبک تر و ارزان تر در سازه LSF است. بر اساس بررسی های انجام شده در سال 1402، هزینه ساخت هر متر مربع سازه LSF حدود 5.99 میلیون تومان است، در حالی که هزینه ساخت هر متر مربع سازه اسکلت فولادی حدود 10.10 میلیون تومان است.

 

مزایای سازه ‏ال اس اف

سازه ‏ال اس اف (LSF) با توجه به ویژگی‌های ساختاری که دارند از مزایای بالقوه زیادی برخوردار هستند که از مهم‌ترین آن‌ها‌ می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • وزن بسیار پایین در مقایسه با دیگر انواع سازه‌ها
  • ساده بودن نصب و اجرای آن‌ها و متعاقباً کاهش هزینه نیروی کار و زمان توقف
  • امکان‌پذیر بودن تولید انبوه و اجرای تعداد زیادی سازه در کمترین زمان ممکن
  • کیفیت بالا و یکنواخت در تمامی سازه‌ها
  • مقاومت و سختی بالا
  • امکان اجرا و نصب سازه در تمامی شرایط آب و هوایی
  • قابلیت بازیافت مصالح به طور کامل و نیاز بسیار کم به سایر مصالح غیر قابل بازیافت
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش‌سوزی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی‌های شیمیایی و هوازدگی
  • انعطاف‌پذیری بالا در اجرای آن‌ها
  • طول عمر بسیار بالا
  • مقاومت بالا در برابر زمین‌لرزه
  • مقاومت در برابر حشرات موذی
  • نیاز کم به تجهیزات و فضای کارگاهی

ساخت فوری ال اس اف

 

 

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

ساخت فوری ال اس اف

Call Now Button